I samband med en nyemission som blev klar idag spänner Meds apotek verkligen musklerna och tar in stora summor pengar, närmare sagt 150 miljoner kronor. Carnegie började redan imorse att kontakta bankens kunder och erbjuda dem investeringar i bolaget. Detta gör att Meds nu värderas till hela 270 miljoner kronor. Droghandeln som taktiskt använder sig av en av Sveriges populäraste ansikten Måns Zelmerlöw menar med detta besked att de inte längre vill vara tvåa bollen som Sveriges största apotek online.

meds nyemissionKändisarnas apotek?

När vi tittar på ägarna bakom Meds så finner vi flera namn som är lätt att känna igen. Inte minst Måns, men även storentrepenören Richard Båge som ligger bakom bolag som Storytel, Avtal24, doktor.se och Buyersclub. Du har säkert sett Richard bland “Drakarna” i Draknästet. Han har även blivit tilldelad priset som årets entreprenör vid två tillfällen.
En annan profil är Martin Wattlin som är en aktiv investerare och så kallad affärsängel.

Apoteksbranschen har visat sig vara en lukrativ bransch, som har lockat till sig många affärsänglar och kändisar de senaste åren. Även Avicii’s manager Ash Pournouri har gett sig in i ett bolag som jobbar med medicin mot ledbesvär.

Går som tåget – ändå lång bit kvar

Det är ingen hemlighet att nätapoteket siktar på att bli Sveriges största, och verkar än så länge inte ha några planer på några fysiska butiker utan satsar allt online. Men man har än en lång bit kvar till huvudkonkurrenten Apotea, trots enorm framgång.

Meds räknar med att fyrdubbla sin omsättning från förra året. Då hamnar man på en omsättning som ligger på 100 miljoner i runda slängar. Det må låta imponerande, men faktum kvarstår att Apotea räknar med att omsätta hela 2,7 miljarder i år och sitter på en rörelsemarginal på ungefär 5%.

Vad väntar härnäst?

Vi ser uppköp, investeringar, nyemissioner och annat spännande som händer i branschen. Som vi skrev så har digitaliseringen visat sig vara lukrativ för många aktörer. Och ingen vara sämre än den andre. Nu väntar vi med spänning på vad som kommer härnäst, och ser fram emot att produkterna i sig ska påverkas positivt utan den utvecklingen som vi ser. I slutändan handlar det om att vinna kundernas förtroende, och då måste man satsa på att förbättra sin produkt.

 

Stäng menu