Att ge upp rökning kan vara en av de svåraste utmaningarna du tar på dig i livet. Sluta röka kan också vara en av de mest givande, eftersom vinsten blir ett rikare liv både finansiellt och hälsomässigt. Vi vet alla att rökning idag orsakar mängder av skador för oss själva och folk som är i vår närhet. Förutom att rökare drar på sig risker kring cancer, stroke och tandlossning så utsätter de även andra för fara genom passiv rökning. Detta är anledningen till att det för varje år blir svårare för rökare att finna en plats samhället. Där även uteserveringar och allmänna platser inför rökförbud.

sluta rökaFördelar med att sluta röka

Du som har bestämt dig för att ta steget att sluta röka behöver veta vad som händer i din kropp när du slutar. För att du ska inse vilken påverkan som cigaretterna har på dig. Och vad du kommer kunna återskapa av kroppens naturliga beteende när du ger upp. Det tar drygt 20 minuter efter den sista cigaretten innan kroppen har lyckats få ner pulsen och blodtrycket till en normal nivå. Den ständiga påfrestningen på hjärtat kommer inte längre finnas. Och redan där har du gjort en stor vinst. Nästa steg är efter 8 timmar när kolmonoxidhalten i ditt blod börjar återgå till det normala.

Detta kommer få dig att känna dig mindre trött och få huden att återfå en klarare färg eftersom syret i blodet nu transporteras lättare. Efter drygt ett dygn som rökfri kommer du ha mer än halverat dina risker för en hjärtinfarkt. Efter 4-6 veckor kommer flimmerhåren börja återhämta sig så att du får mindre hosta och slem i halsen.

Efter detta kommer ditt immunförsvar att stärkas igen, med mindre risk att drabbas av förkylningar och allergier. Förbättringarna fortsätter sedan fram till du har varit rökfri i fem år och din cancerrisk är nere på under halva nivån jämfört med en aktiv rökares. Allt detta kan tydligt fungera som motivation när du ska sluta röka, och är något som du kan läsa om och om igen.

Risk för återfall

Det största problemet med att sluta röka är risken för återfall när suget smyger sig på. För att minska risken är det rekommenderat att du först börjar trappa ner på rökningen. Och ersätta med mindre skadliga varianter av nikotin. Det kan handla om att ta varannan rökpaus med en e-cigarett, eller att börja använda nikotinplåster och tuggummin under dagarna medan cigaretterna får vänta till kvällen. Alla apotek på nätet har receptfria läkemedel som du kan ta del utav. Steg för steg kan du bli av med ditt rökberoende fram till du känner dig helt fri. Att sluta röka är ingen dans på rosor.

Få hjälp

Om du behöver prata med någon så finns det flera stödlinjer att ta del av. Både via telefon och i sociala medier. Där finner du folk i samma situation som du samt de som tidigare har varit rökare och lyckats sluta röka helt. De förstår alla din situation och kan dela med sig av sina tips. För att lyckas med ditt beslut behöver du även berätta för din omgivning så att de alla kan ge dig det stöd du behöver. De är ofta väldigt förstående och kan vara peppande när du har en dålig dag.

bli rökfriAbsinensbesvär när man ska sluta röka

De abstinensbesvär som du kan drabbas av, handlar främst om att känna oro, ångest. Kanske bli extra hungrig och rastlös. Alla personer drabbas olika hårt, och vissa får inte några besvär alls. Tänk då hela tiden på att det är hjärnan som spelar dig ett spratt precis som när du ska sluta snusa. Att ditt sug alltid kan glömmas bort genom att du fokuserar på något annat. Testa något klassiskt, som att hålla en penna mellan fingrarna och låtsas att det är en cigarett. Du kan även tugga på en morot eller selleristav. Dessa grönsaker ger liknande belöningssystem till hjärnan och därför kan minska på efterfrågan av en cigarett.

Ge inte upp

Även om du inte skulle lyckas den första gången du försöker sluta. Så är det inte någon anledning till att inte försöka igen. Se den första gången som en träning. Skriv ner vad det var du misslyckades den gången. Om det var flera olika saker, kan du alltid rangordna och se vad det var som mest påverkade dig och fick dig att ge upp försöket. Nästa gång kanske du kan göra förbättringar och ta dig över det hindret, så att du till slut når hela vägen fram till ditt mål. Om du behöver hjälp från dag 1 kan du se direkt vilka medel som finns.

5 Snabba tips till att sluta röka

  1. Bestäm dig
  2. Om du måste så börja med att ersätta rökning med mindre mängd nikotin
  3. Ta hjälp av andra som varit/är i samma situation
  4. Ersätt den dåliga vanan med en bra vana
  5. Våga skryt – när du uppnått ett periodiskt mål

 

Stäng menu