Att sluta snusa

Du som funderar på att sluta snusa har redan kommit ett bra steg på vägen mot ett nikotinfritt liv. Det största hindret sitter mentalt, och med rätt hjälpmedel kommer du snart att bli av med beroendet. Förutom att spara en hel del pengar, vilket du verkligen kommer göra med tanke på vad varje snusdosa kostar. Kommer det dessutom ha stora positiva effekter på din hälsa. Snusning ökar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och flertalet olika tandköttssjukdomar. Du kommer även kunna känna hur kroppen får tillbaka mer av din naturliga energi när den har vant sig av vid nikotinet.

Sätta mål och vara tydlig

sluta snusa

Det viktigaste när du börjar är att du sätter bestämda mål med vart du vill nå. För att vara mentalt stark och ta dig genom tider med abstinens, behöver du veta vart på vägen du är. Bestäm först ett datum när du ska börja trappa ner till hälften så mycket av den dagliga dosen som du redan tar. Ta sedan nästa steg och sätt ett datum när du ska vara helt fri från snuset. Det kommer hjälpa din hjärna att förbereda sig. Det är även viktigt att du berättar för din omgivning så de kan vara med och stötta dig genom processen.

Abstinensen och hjälp mot den

För vissa personer blir abstinensbesvären inte så stora. Det behöver inte kännas alls. Andra får det däremot svårare, speciellt om snusandet har hängt med länge i livet. Du kan då övergå till nikotinplåster över en kortare period. Om du dessutom känner besvär över att inte ha något under läppen, kan du samtidigt stoppa en bit ingefära där i samma storlek som snuset du normalt har haft. Ingefära svider till på samma sätt och ger kroppen en igenkänningskänsla som lugnar ner abstinensen tillfälligt.

Andra receptfria substitut för att sluta snusa

Utöver nikotinplåster finns det flera andra receptfria substitut du kan använda dig av för att sluta snusa. De senare åren har bland annat tuggummin med nikotin utvecklats rejält, och idag kan du få i mängder av olika smaker och styrkor. Tänk dock på att dessa skapats för en övergångsfas då de kan vara beroendeframkallande i sig själva och inte ska användas som en ersättning i det långa loppet.

En av de effekter som nikotinet har på kroppen är att det drar samman blodkärlen. Som en regelbunden snusare har kärlen stannat ihopdragna, och därmed kommer dessa att släppa när nikotinet går ut genom kroppen. Med ett utökat blodflöde kan många känna yrsel och illamående. Det är därför rekommenderat att du ska dricka extra mycket vatten när du slutar med snusningen, eftersom det kan dämpa eller helt stoppa dessa effekterna. Du finner en hel del alternativ på apotek på nätet.

Bekanta situationer kan skapa lockelse

Trots att du känner att du lyckats sluta snusa helt och blivit fri från beroendet. Kommer vissa situationer att locka dig under de första månaderna efteråt. Det kan handla om situationer när du dricker alkohol, direkt efter maten eller på kvällen när du börjar känna dig trött. Allt kopplas till tillfällen när kroppen är van vid att få sitt nikotin. Gör ditt bästa för att undvika dessa situationerna. Försök att ersätta snuset med en annan aktivitet som distraherar din hjärna från att tänka på sitt beroende. Ge inte efter för suget. Det kommer att försvinna med tiden. Det värsta du kan göra är att försvara enskilda tillfällen med att du inte snusar regelbundet längre. När kroppen en gång har haft ett beroende, krävs det inte mycket innan den kan fastna i samma fälla igen. Var istället stolt över de framsteg du har gjort och stå fast vid ditt beslut att sluta snusa.

Finns stöd att få

För dig som behöver prata med någon om ditt snus beroende, eller bara känna stöd från andra i liknande situation. Finns det gott om vägar att gå. Du kan bland annat söka på nätet för att få fram forum med olika tips och idéer, eller ringa en av de existerande jourlinjerna som ger stöttning när suget är som värst. Du kan även hitta flera olika grupper och gemenskaper i social media. Där du kan få prata ut om vad du känner och få hjälp med hur du ska hantera det. Det bästa är dock att vända sig till släkt och vänner i din omgivning. Om de får veta vad du kämpar med, kan de hjälpa dig att ta dig hela vägen i mål till en hälsosammare livsstil som inte styrs av ett skadligt beroende.