• Inläggsförfattare:
  • Inlägget ändrades senast:30 augusti, 2020

Hormonbalans är otroligt viktigt, både för kvinnor och män, men det är vanligare att kvinnor lider av en obalans av hormonerna. Hormonell obalans kan bidra till mängder av olika besvär, bland annat trötthet, humörsvängningar, viktuppgång, huvudvärk, minskad sexlust, ångest och för kvinnor kan det dessutom leda till PMS, menssmärtor och svårighet att bli gravid.

Hormonrubbningar kan uppstå av flera anledningar, en del av oss har dem genetiskt medan andra kan drabbas av hormonförändringar på grund av sjukdom, graviditet, kost, stress, etc.

Att drabbas av hormonell obalans kan leda till mycket dåligt mående, därför bör det vara i var och ens intresse att se till att kroppens hormoner är i så god balans som möjligt.

hormonbalans

Skapa hormonbalans naturligt

Om du misstänker att du lider av en hormonrubbning kan ett första steg vara att kika på vilka naturliga åtgärder du kan vidta. Det finns flera saker i våra vanliga liv som påverkar våra hormoner.

Och i många fall finns det saker i vårt beteende som vi kan förändra för att bidra till en bättre hormonbalans i kroppen. 

Rätt kost kan hjälpa

Att äta rätt typ av mat är mycket viktigt och bör vara den första åtgärden du vidtar för att få dina hormoner i schack. Tänk på att få i dig en lagom mängd, protein, kolhydrater och fetter.

Fettsyror som Omega 3 är viktiga för hjärnans struktur och funktion och finns bland annat i fet fisk som lax och i nötter såsom valnötter. Frukt och grönt är också viktigt för att säkerställa att du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler.

Om man inte känner att man kan äta på ett vis som garanterar att man får i sig tillräckligt av alla viktiga näringsämnen kan det vara en god idé att komplettera med kosttillskott.

Det kan även vara en god idé att tänka på att få i sig mat med antiinflammatoriska egenskaper eftersom inflammation i kroppen kan ställa till det för hormonerna. Bland dessa typer av mat ingå till exempel:

  • Bladgrönsaker ( den här typen av grönsaker överlag är bra med speciellt de gröna)
  • Frukt och bär
  • Nötter
  • Vissa typer av sädesslag såsom durra och quinoa
  • Baljväxter
  • Kryddor med antiinflammatoriska egenskaper till exempel gurkmeja och kanel

Undvik stress och sov tillräckligt

Det finns få saker som kan ställa till det så mycket i kroppen som stress och brist på sömn.

Det är inte farligt att stressa ibland eller att vara en person med många järn i elden, men om du är en sådan person bör du säkerställa att du planerar in tid för vila och återhämtning och prioriterar din sömn.

Att sova åtminstone 7 timmar per natt (ge eller ta någon timme) är lagom för de flesta vuxna.

Stress är idag ett folkhälsoproblem som kan leda till många olika typer av problem.

Undvik socker

Att socker är en riktig bov i vår kost kan vi slå fast vid det här laget. Och det är inte nödvändigtvis lördagsgodiset som ställer till det. Det gömda sockret i halvfabrikat och färdigmat är ett stort problem för många.

Andra läser även:  Svenskar supportrar sjukhusen på Malta

Socker kan ställa till det ordentligt när det kommer till höga blodsockernivåer. Blodsockret kan i sin tur kan orsaka högt insulin som i sin tur kan ställa till det när det gäller hormonbalansen.

Rör på dig dagligen

Att regelbunden motion är viktigt för att kroppen skall fungera som den ska vet du säkert redan. Delvis då träning kan hjälpa till att minska stressnivåer och öka ämnesomsättningen, minskar inflammation i kroppen, bidrar till en mer hälsosam vikt och ger bättre sömn.

Men tänk på att lagom är bäst och att överdriven träning kan bidra med mer negativa effekter än positiva när du försöker återställa hormonbalansen.

Tarmhälsan är viktig

Trots att många inte är medvetna om det har tarmhälsan stor påverkan på hur vi mår i övrigt. Förutom att bryta ner mat spelar tarmen även en viktig roll när det kommer till immunförsvar och hormoner.

Om du saknar tillräckligt med goda tarmbakterier kan det påverka östrogennivåerna i kroppen och leda till ett underskott av östrogen jämfört med progesteron.

För att främja tarmhälsan kan du bland annat se till att göra små förändringar som att tugga din mat väl och äta mat som innehåller probiotika.

ℹ️ Ett bra exempel på sådan mat är jäst och fermenterad mat såsom kimchi och surkål. 

hormonrubbningar

Vanliga hormonrubbningar

Det finns en del hormonrubbningar som är vanligare än andra. Att lida brist på något av könshormonerna progesteron och östrogen är inte helt ovanligt bland kvinnor, medan det är vanligare att män lider av brist på testosteron.

Underproduktion eller överproduktion av sköldkörtelhormoner

Bland vanliga när det kommer till obalanserade hormoner kan en överproduktion eller underproduktion av sköldkörtelhormoner ställa till det för en del.

Hormonerna TSH, T3 och T4 kan ge olika typer av symptom.

Om du har underfunktion i sköldkörteln så kan det märkas bland annat på viktuppgång, trötthet, att du är frusen, du har svårt att koncentrera dig, din puls kan vara låg, minnet dåligt och det kan även leda till att ansiktet svullnar. 

Vanligt att kvinnor drabbas av progesteronbrist

Kvinnor är mycket utsatta när det kommer till hormon balans och påverkas ofta av hormonella förändringar genom livets olika stadier. Det är inte ovanligt att kvinnor får en obalans i sina hormoner efter graviditet eller när man går in i klimakteriet. 

Ett tydligt tecken på att hormonerna är i obalans är PMS. Kvinnor som lider av PMS har vanligtvis brist på hormonet progesteron och en dominans av hormonet östrogen.

Detta kan orska PMS-symptom såsom humörsvängningar, depressionsliknande känslor, ömma bröst m.m. 

Det är inte ovanligt att PMS-symptomen blir värre med åldern. Detta beror på att mängden progesteron i kroppen börjar sjunka när när kvinnor närmar sig 35-40 år. 

Progesteron tillskott kan hjälpa kvinnor att få balans

Om du lider av en hormonell obalans där dina progesteronnivåer är för låga kan det vara bra att tillsätta mer av hormonet i kroppen. Detta kan göras på flera vis.

För en del kan det vara lämpligt att tillsätta mer av hormonet via preventivmedel men för många som närmar sig klimakterieåldern är den bästa lösningen en progesteronkräm.

Symptom på att du har obalans i hormonerna

hormon obalans symptom

Om du känner att något inte är som det ska vara i kroppen kan det vara bra att vara extra uppmärksam på tecken för hormonell obalans. Symtom på detta inkluderar bland annat:

  • Viktuppgång eller viktnedgång som inte är kopplat till kost eller livsstil
  • Minskad sexlust
  • Du känner dig trött eller deprimerad
  • Magen känns uppblåst eller gör ont
  • Diarré eller förstoppning
  • Huvudvärk
  • Du sover dåligt
  • Oregelbunden menscykel
  • Acne
  • Humörsvängningar
  • Förändring i aptit
Andra läser även:  7 Positiva effekter av CBD olja

Ett eller ett par enstaka symptom behöver inte innebära att du har obalans bland dina hormoner men om mycket av symptomen drabbar dig utan att du vet direkt anledning bör du kontrollera läget.

Kontrollera med ett hormonbalans test

Om du misstänker att du lider av någon form av hormonell obalans oavsett om det är brist på östrogen eller annat könshormon, eller på sköldkörtelhormon bör du kontrollera detta. 

hormonbalans test
Testa din hormonbalans

Numera finns det många enkla sätt att testa dina hormonella balans hemma med hjälp av ett testkit.

Dessa är mycket enkla att använda och består vanligtvis av en alkoholservett, en lancett, en pipett, en testkassett och en buffertvätska. Det tar bara några minuter att göra den här typen av test.

Om du inte vill göra testet hemma eller om testet påvisar obalans ska du kontakta en läkare. De kommer undersöka dig och ta blodprov för att avgöra om du behöver medicineras och i så fall med vad. Du kan även kolla med din nätdoktor eller nätapotek.

Hormonell obalans behandling

Om det visar sig att du dina hormoner inte är i balans kommer du troligtvis rekommenderas att behandla med läkemedel där du tillför det hormon du har brist på eller annan lämplig behandling.

Exakt vilka läkemedel detta inkluderar och i vilka mängder är upp till din läkare och dig själv att avgöra. 

Om du inte önskar tillföra hormoner eller andra läkemedel kan du rådgöra med din läkare om det är möjligt att balansera hormonerna i kroppen till det bättre genom att  göra livsstilsförändringar.

Tillskott som kan hjälpa dig till hormonbalans

Det finns även en hel del kosttillskott som kan vara till hjälp för att får ordning på dina hormoner.

Olika tillskott har olika egenskaper men man har sett goda resultat när det kommer till hormonell hälsa vid intag av följande:

Magnesium

Efter D-vitamin är magnesiumbrist det vanligaste ämnet att ha brist på i kroppen. Magnesium är viktigt i hundratals av kroppens enzymprocesser och spelar stor roll i hur våra kroppar fungerar.

Så om du lider av stress, du sover dåligt, PMS, PCOS eller andra symptom kopplade till obalans i hormonerna bör du kontrollera att du har rätt nivåer av magnesium  Nivåerna av magnesium bör även kontrolleras i jämförelse med dina kalciumnivåer. Läs mer i vårt magnesium bäst i test.

Bidrottninggelé

Bidrottninggelé är en produkt som skapas av bin som föda till bidrottningen. Denna gelé innehåller vitaminer, mineraler, enzymer, aminosyror och kollagen.

Det finns inte tillräckligt med studier för att säkerställa att bidrottningsgelé kan påverka din hormon balans. 

Selen

Selen är ett ämne som inte alla känner till men som spelar en viktig roll när det kommer till hormonell balans.

Selen är ett slags spårämne som spelar roll i allt från ämnesomsättningen till hormonbalansen och är dessutom en antioxidant som är viktig för oss.

Det är även ett ämne som det är lätt att få brist på eftersom maten som produceras i Europa inte innehåller tillräckligt med selen eftersom marken vi odlar innehåller låga halter av detta ämne.

Ashwagandha

De finns de som anser att Ashwagandha (även kallad indisk Ginseng) kan hjälpa till att balansera upp kroppen genom att minska stress.

Det finns ännu inte tillräckligt med studier i ämnet för att kunna garantera att Ashwagandha kan hjälpa till att balansera hormonerna. Läs mer om det och andra liknande receptfria sömntabletter.