Du som funderar på att sluta snusa har redan kommit ett bra steg på vägen mot ett nikotinfritt liv. Det största hindret sitter mentalt, och med rätt hjälpmedel kommer du snart att bli av med beroendet. Förutom att spara en hel del pengar när du slutar snusa, vilket du verkligen kommer göra med tanke på vad varje snusdosa kostar. Kommer det dessutom ha stora positiva effekter på din hälsa. Snusning ökar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar och flertalet olika tandköttssjukdomar. Du kommer även kunna känna hur kroppen får tillbaka mer av din naturliga energi när den har vant sig av vid nikotinet.

Sätt mål och vara tydlig

sluta snusa

Det viktigaste när du börjar resan till att sluta snusa är att du sätter bestämda mål med vart du vill nå. För att vara mentalt stark och ta dig genom tider med abstinens, behöver du veta vart på vägen du är.

Bestäm först ett datum när du ska börja trappa ner till hälften så mycket av den dagliga dosen som du redan tar. Ta sedan nästa steg och sätt ett datum när du ska vara helt fri från snuset. Det kommer hjälpa din hjärna att förbereda sig. Det är även viktigt att du berättar för din omgivning så de kan vara med och stötta dig genom processen.

Abstinensen kan bli en pina, lär dig att jobba mot den.

Snus abstinens

För vissa personer blir snus abstinens besvären inte så stora. Det behöver inte kännas alls. Andra får det däremot svårare, speciellt om snusandet har hängt med länge i livet. Precis som medicin och kosttillskott så är snus abstinens väldigt individuellt men generellt så är den tuffare än abstinensen som man får för cigaretter. Du som vill sluta snusa måste därför bestämma dig för att verkligen sluta och förbereda dig för den abstinens du kommer behöva genomlida. Vanliga effekter av snus abstinens är:

  • Illamående
  • Trötthet
  • Huvudvärk
  • Koncentrationssvårigheter
  • Humörsvängningar
  • Viktuppgång i samband med ökad aptit

Varför får jag abstinens när jag försöker sluta snusa?

När du tar din första snus så får du inte bara en dopaminkick men även något som många känner igen, en nikotinkick. Även kallad för Nikokick.
I samband med denna nikokick får du även ökad puls och ett högre blodtryck. Detta stabiliseras när du snusat en period då kroppen anpassar sig efter nikotinintaget. När du däremot slutar snusa så försvinner blodtryck, puls och dopamin förhöjningen och resulterar i en motsatt effekt. Din puls och ditt blodtryck sänks alltså i samband med att du slutar snusa.

Så småningom anpassar sig din kropp till ändringen och din snus abstinens försvinner, detta kan ta allt ifrån en vecka till en månad. 

Alternativ till snus abstinens?

Du kan då övergå till nikotinplåster över en kortare period. Om du dessutom känner besvär över att inte ha något under läppen, kan du samtidigt stoppa en bit ingefära där i samma storlek som snuset du normalt har haft. Ingefära svider till på samma sätt och ger kroppen en igenkänningskänsla som lugnar ner abstinensen tillfälligt.

Andra receptfria substitut för att sluta snusa

Utöver nikotinplåster finns det flera andra receptfria substitut du kan använda dig av för att sluta snusa. De senare åren har bland annat tuggummin med nikotin utvecklats rejält, och idag kan du få i mängder av olika smaker och styrkor. Tänk dock på att dessa skapats för en övergångsfas då de kan vara beroendeframkallande i sig själva och inte ska användas som en ersättning i det långa loppet.

En av de effekter som nikotinet har på kroppen är att det drar samman blodkärlen. Som en regelbunden snusare har kärlen stannat ihopdragna, och därmed kommer dessa att släppa när nikotinet går ut genom kroppen. Med ett utökat blodflöde kan många känna yrsel och illamående. Det är därför rekommenderat att du ska dricka extra mycket vatten när du slutar med snusningen, eftersom det kan dämpa eller helt stoppa dessa effekterna. Du finner en hel del alternativ på apotek på nätet.

Bekanta situationer kan skapa lockelse

Trots att du känner att du lyckats sluta snusa helt och blivit fri från beroendet. Kommer vissa situationer att locka dig under de första månaderna efteråt. Det kan handla om situationer när du dricker alkohol, direkt efter maten eller på kvällen när du börjar känna dig trött. Allt kopplas till tillfällen när kroppen är van vid att få sitt nikotin.

Gör ditt bästa för att undvika dessa situationerna. Försök att ersätta snuset med en annan aktivitet som distraherar din hjärna från att tänka på sitt beroende. Ge inte efter för suget. Det kommer att försvinna med tiden. Det värsta du kan göra är att försvara enskilda tillfällen med att du inte snusar regelbundet längre. När kroppen en gång har haft ett beroende, krävs det inte mycket innan den kan fastna i samma fälla igen. Var istället stolt över de framsteg du har gjort och stå fast vid ditt beslut att sluta snusa.

Finns stöd att få

För dig som behöver prata med någon om ditt snus beroende, eller bara känna stöd från andra i liknande situation. Finns det gott om vägar att gå. Du kan bland annat söka på nätet för att få fram forum med olika tips och idéer, eller ringa en av de existerande jourlinjerna som ger stöttning när suget är som värst.

Du kan även hitta flera olika grupper och gemenskaper i social media. Där du kan få prata ut om vad du känner och få hjälp med hur du ska hantera det. Det bästa är dock att vända sig till släkt och vänner i din omgivning. Om de får veta vad du kämpar med, kan de hjälpa dig att ta dig hela vägen i mål till en hälsosammare livsstil som inte styrs av ett skadligt beroende.

7 Snabba tips till att sluta snusa

1. Hitta din motivation

Om du tar att sluta snusa på allvar behöver du först och främst veta varför du gör det. Vad vinner du på det? Är det främst för din hälsa eller för att spara en massa pengar? Det första och kanske viktigaste steget är att hitta vad som triggar dig till att fullfölja detta. När du väl kommit på det så skriver du ner det på en lapp eller anteckningsblock som du ständigt har nära till hands. När du känner suget, så kollar du på det du skrivit ner och påminner dig själv om varför du gör detta.

2. Sätt ett datum

Som vi skrev i inledningen är det viktigt att du sätter ett datum. Detta datumet ska stå för den sista prillan du tagit. Detta ska vara ett datum som du ser fram emot, och verkligen håller dig till det.

3. Berätta för din omgivning

Var stolt över ditt beslut. Berätta för dina nära och kära om vad du vill åstadkomma och t.o.m. varför du vill göra det. Inte nog med att det ger dig en moralisk kick, du sätter även en gnutta press på dig själv.

4. Tackla abstinensen

Abstinensen kan bli en pina, lär dig att jobba mot den. Hitta en hobby eller börja ta en promenad när du känner ett sug för snus. Att bara sitta och nöta blir tufft, sysselsätt dig och tänk på annat!

5. Nikotinsubstitut

Det finns hjälp på traven. Nikotinplåster eller nikotintuggummi kan göra en stor skillnad, framför allt när du mår som värst. Köp dig det som passar bäst och ha det hemma utfall att.

6. Prova nikotinfritt snus

Har du provat nikotinfritt snus? Du kanske egentligen bara saknar att ha något under läppen. Många blir chockade hur positiva effekter nikotinfritt snus kan ha. Även det kostar dock, så köp det isåfall enbart för akutsituationer om du försöker trappa ner.

7. Ta del av vinnarhistorier

Att lyssna och läsa om andra som lyckats kan ofta ge en positiv känsla. Du kan exempelvis läsa om Johan som slutade snusa och flera andra. Dessa historier behöver heller inte enbart handla om snus, utan beroendet som haft en negativ påverkan på andras liv.

 

Senast uppdaterat: