Sluta snusa – En hjälpguide

Du som funderar på att sluta snusa har redan kommit ett bra steg på vägen mot ett nikotinfritt liv. Det största hindret är det mentala, och med rätt hjälpmedel kan du bli av med beroendet inom kort.

Fördelar med att sluta snusa

sluta snusa

Det finns enbart fördelar när gäller att sluta snusa. Förutom att du sparar en hel del pengar när du slutar snusa, kommer du också märka av flera positiva effekter på din hälsa.

Att sluta med snus minskar risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar samt ett flertal tandköttssjukdomar. När du slutar snusa får din kropp snabbt tillbaka en ökad mängd av din naturliga energi.

Förbered dig på snus abstinens

Vissa personer upplever inte särskilt svåra abstinensbesvär. Somliga upplever inga abstinensbesvär alls. Andra får det däremot svårare, speciellt om snusandet har hängt med länge i livet. 

Precis som med medicin och kosttillskott så är snus abstinens väldigt individuellt, men generellt så är den tuffare än abstinensen som man får för cigaretter.

Du som vill sluta snusa måste därför bestämma dig för att verkligen sluta och förbereda dig för den abstinens du kommer behöva genomlida. Vanliga effekter av snus abstinens är:

  • Illamående
  • Trötthet
  • Huvudvärk
  • Koncentrationssvårigheter
  • Humörsvängningar
  • Viktuppgång i samband med ökad aptit

Sluta snusa produkter

NiQuitin Clear, depotplåster 21 mg

Detta nikotinplåster placeras på huden och tillför nikotin till kroppen i jämna doser under 24 timmar för att hjälpa dig med eventuella abstinensbesvär.

Mycket enkla att använda, diskreta och finns i olika styrkor för att göra det möjligt för dig att trappa ner ditt behov av nikotin. Kan hittas på samtliga apotek på nätet.

Zonnic Mint, munhålepulver portionspåse 4 mg

Dessa portionsförpackningar med munhålepulver är ett lätt alternativ för dig som vill sluta snusa.

Produkten innehåller nikotin och placeras likt snus under läppen. Dock kan denna produkt leda till en fortsatt vana vid både nikotin och själva snusandet och bör därför användas under en mkt kort period.

Nicotinell Spearmint 2 mg medicinskt tuggummi

Ett nikotintuggummi kan vara det perfekta alternativet för dig som vill sluta snusa. Det håller dig sysselsatt samtidigt som det ger dig en do nikotin mot den värsta abstinensen.

Detta nikotintuggummi från Nicotinell kommer i smaken Spearmint vilket även ger dig en frisk andedräkt. Men för den som önskar finns flera andra smaker, bland annat frukt och lakrits.

Bästa: Nikotinfria snuset

Om du klarar dig utan nikotin kan det nikotinfria snuset vara ett bra alternativ. Här får du ingen “kemisk” hjälp att hålla abstinensen borta, men kan åtminstone njuta av att ha en snus i munnen.

7 snabba sluta snusa tips

1. Hitta din motivation

För att på allvar klara av att sluta snusa behöver du först och främst veta varför du gör det. Vad vinner du på det? Gör du det främst för din hälsa? Eller är motivationen att spara en massa pengar? 

Det första och viktigaste steget är att hitta vad som motiverar dig till att fullfölja ditt löfte. Det kan vara en bra idé att skriva ner det på en lapp eller i ett anteckningsblock som du ständigt har nära till hands.

På detta vis, kan du när du känner sug efter snus, kolla på det du skrivit ner och påminna dig själv om varför du vill sluta.

2. Sätt ett datum

Som vi skrev i inledningen är det viktigt att du sätter ett datum för när du ska sluta. Datumet avgöra när du tar din allra sista snusprilla. Det är viktigt att du tänkt igenom datumet och håller dig till det.

3. Berätta för din omgivning

Var stolt över ditt beslut. Berätta för dina nära och kära om att du ska sluta snusa och varför du gör det.  På det här sättet sätter du lite extra press på dig själv och ger dig själv ännu en anledning att stå fast vid ditt ord.

4. Tackla abstinensen

En bra dag kan det vara enkelt att sluta snusa men när abstinensen slår till kan den bli en pina. För att klara av abstinensbesvär behöver du lära dig att jobba mot dem.

Försök att sysselsätta dig när suget blir svårt, till exempel med en ny hobby eller med en promenad. På så vis kan du distrahera dig själv och låta den mest akuta abstinensen gå över.

5. Nikotinsubstitut

Det finns hjälp på traven. Nikotinplåster eller nikotintuggummi kan göra en stor skillnad, framför allt när du mår som värst. Köp dig det som passar bäst och ha hemma när inget annat hjälper.

6. Prova nikotinfritt snus

Har du provat nikotinfritt snus? Du kanske egentligen bara saknar att ha något under läppen. Många blir chockade hur positiva effekter nikotinfritt snus kan ha. Även det kostar dock, så köp det isåfall enbart för akutsituationer om du försöker trappa ner.

7. Ta vara på stöd

När det verkligen krisar kan du behöva uppmuntran. Vid dessa tillfällen kan du vända dig till “sluta röka linjen”. Denna hjälplinje är helt kostnadsfri och ger råd och stöd till dig som försöker sluta med snus eller cigaretter.

Sätt mål och var tydlig

Det viktigaste när du påbörjar din resa till att sluta snusa är att du sätter upp mål med vart du vill nå.

För att vara mentalt stark och ta dig genom tider med abstinens, behöver du veta hur långt du nått på din resa och vad som är ditt ultimata mål. Detta gäller likväl för dig som vill sluta snusa som för den som till exempel önskar sluta röka.

En fungerande strategi kan se ut på följande vis: 

Bestäm ett datum när du ska börja trappa ner till hälften så mycket av den dagliga dosen som du normalt tar. Nästa steg blir att sätta ett datum när du ska vara helt fri från snuset.

Det här kommer hjälpa din hjärna att förbereda sig. Det är också viktigt att du berättar för din omgivning så de kan vara med och stötta dig genom processen.

Varför får jag abstinens när jag försöker sluta snusa?

När du tar din första snus så får du inte bara en dopaminkick men även något som många känner igen, en nikotinkick. Även kallad för Nikokick.

I samband med denna nikokick får du även ökad puls och ett högre blodtryck. Detta stabiliseras när du snusat en period då kroppen anpassar sig efter nikotinintaget.

När du däremot slutar snusa så försvinner blodtryck, puls och dopamin-förhöjningen och resulterar i en motsatt effekt. Din puls och ditt blodtryck sänks alltså i samband med att du slutar snusa.

Så småningom anpassar sig din kropp till ändringen och din snus abstinens försvinner, detta kan ta allt ifrån en vecka till en månad. 

Mer om receptfria substitut för att sluta snusa

Det finns flera receptfria substitut du kan använda dig av för att sluta snusa. På senare år har bland annat tuggummin med nikotin utvecklats rejält, och idag kan du välja mellan mängder av olika smaker och styrkor.

Tänk dock på att dessa skapats för en övergångsfas då de kan vara beroendeframkallande i sig själva och inte ska användas som en ersättning i det långa loppet.

En av flera effekter som nikotinet har på kroppen är att det drar samman blodkärlen.

Som en regelbunden snusare har kärlen stannat ihopdragna, och därmed kommer dessa att släppa när nikotinet går ut genom kroppen. Med ett utökat blodflöde kan många känna yrsel och illamående.

Det är därför rekommenderat att du ska dricka extra mycket vatten när du slutar med snusningen, eftersom det kan dämpa dessa effekter.

Bekanta situationer kan skapa lockelse

Trots att du känner att du lyckats sluta snusa helt och blivit fri från beroendet kan vissa situationer innebära en lockelse. Särskilt under dina första veckor efter att du slutat. Det kan handla om situationer när du dricker alkohol, direkt efter maten eller på kvällen när du börjar känna dig trött.

Helt enkelt tillfällen då du vanligtvis hade tagit en prilla. Kom ihåg att detta är övergående.

Gör ditt bästa för att undvika dessa situationer. Försök att ersätta snuset med en annan aktivitet som distraherar din hjärna från att tänka på sitt beroende. Ge inte efter för suget.

Det kommer att försvinna med tiden. Det värsta du kan göra är att försvara enskilda tillfällen med att du inte snusar regelbundet längre. När kroppen en gång har haft ett beroende, krävs det inte mycket innan den kan fastna i samma fälla igen. Var istället stolt över de framsteg du har gjort och stå fast vid ditt beslut att sluta snusa.

Finns stöd att få

För dig som behöver prata med någon om ditt snus beroende, eller bara känna stöd från andra i liknande situation. Finns det gott om vägar att gå. Du kan bland annat söka på nätet för att få fram forum med olika tips och idéer, eller ringa en av de existerande jourlinjerna som ger stöttning när suget är som värst.

Du kan även hitta flera olika grupper och gemenskaper i social media. Där du kan få prata ut om vad du känner och få hjälp med hur du ska hantera det. Det bästa är dock att vända sig till släkt och vänner i din omgivning.

Om de får veta vad du kämpar med, kan de hjälpa dig att ta dig hela vägen i mål till en hälsosammare livsstil som inte styrs av ett skadligt beroende.

Kom ihåg ditt motiv

Slutligen, glöm inte bort varför du bestämde dig för att sluta snusa. Dagar när motivationen sviker är motivet till att sluta din bästa vän.

Och glöm inte, att misslyckas en dag kommer inte förstöra din resa, men låt inte ett återfall en dag bli till dagar eller veckor, risken är då att du inte lyckas sluta alls. Var ärlig mot dig själv och gör ditt bästa så lyckas du också!

Läs vidare: Sluta röka guide