Bästa Tyrosin

bäst tyrosin Guide

Om du är på jakt efter, eller i behov av, ett bra tillskott av aminosyror bör du definitivt titta närmare på aminosyran l-Tyrosin. Denna aminosyra fyller flera viktiga funktioner i kroppen och hjälper bland annat till med uppbyggnaden av muskler och att skapa de viktiga hormoner som styr över ämnesomsättningen.

Om du är intresserad av att lära dig mer om marknadens bästa tyrosin, hur tyrosin kan hjälpa dig i din träning och vilken effekt l-tyrosin har i kroppen rekommenderar vi att du fortsätter läsa nedan.

L-tyrosin bäst-i-test 2021

Nedan har vi listat de bästa tyrosin tillskotten som finns att tillgå på svenska marknaden. I våra tester har vi tagit hänsyn till kvalitet och upplevelse men även till praktiska saker som förpackning, pris och frakt.

#1 Core Tyrosine Caps – Svenskt kosttillskott

Core tyrosin test

På listan över bästa l-tyrosin hamnar Core Tyrosine Caps på första plats. Här har du en premiumprodukt till ett mycket fördelaktigt pris, och effekten var påtaglig för flera av våra testpersoner. Bland annat kände flera av oss efter en tids användande att träning gick bättre och att fettförbränning troligtvis ökat.

När du använder tyrosinkapslar från Svenskt kosttillskott får du i dig 600 mg tyrosin per kapsel. Rekommenderad dos är 1 – 2 kapslar dagligen så du kan fritt prova dig fram utan att överskrida maxdos. Läs mer om Core Tyrosine Caps här.


#2 Tyrosin 500 – Healthwell

tyrosin healthwell test

Denna produkt från Healthwell Tyrosin 500 innehåller 500 mg tyrosin per kapsel och den rekommenderade dagliga dosen kan varieras mellan 1 – 3 kapslar.

Att du har möjlighet att justera dagsdosen på detta vis gör det enkelt för dig att hitta en lagom stor dos för önskad effekt.

Tyrosin 500 från Healthwell håller precis samma höga kvalitet som listettan men kvalar in på andra plats då priset är något högre. Läs mer om Tyrosine 500 mg här.


#3 L-Tyrosin – Holistic

holistic tyrosin test

L-Tyrosin från Holistic är ett kosttillskott där du får i dig 500 mg l-tyrosin per kapsel. Holistic rekommenderar 1 – 2 kapslar dagligen för att få maximalt tillskott av aminosyran för att främja allt från fettförbränning till ökad produktion av dopamin.

Holistic l-tyrosin 500 mg är ett perfekt alternativ för dig som sedan tidigare är bekant med märket Holistic och vill öka ditt intag av tyrosin.


#4 Core Tyrosine Pulver – Svenskt kosttillskott

tyrosin pulver test

Om du är en av många personer som föredrar produkter som blandas i vatten istället för att svälja kapslar så är Core Tyrosine från Svensktkosttillskott ett bättre alternativ än kapslar eftersom det kommer i pulverform. 

Effekten är densamma som för övriga produkter och de av oss som testade denna produkt var alla mycket nöjda. Dock föredrar majoriteten av oss kapslar och därav landar Core Tyrosine på fjärde plats på vår lista över tyrosin aminosyror.

Det här är L-Tyrosin

Tyrosin är aminosyra som bildas ur den essentiella aminosyran fenylalanin. Att fenylalanin är en essentiell aminosyra innebär att den inte kan tillverkas i kroppen.

Tyrosin däremot är en aminosyra som kan tillverkas så länge du har tillräckligt med fenylalanin. Tyrosin har en mycket viktig roll när det kommer till kroppens tillverkning av tyreoideahormoner.

Tyreoideahormoner är de som styr kroppen ämnesomsättning och har därför stor påverkan på hur kroppen fungerar i stort, hur vi svarar på kost och i förlängningen även viss effekt på fettförbränning. Många väljer därför att använda det istället för bantningspiller.

Förutom att hjälpa till att skapa tyreoideahormoner så är L-Tyrosin även en del av tillverkningsprocessen gällande dopamin, noradrenalin och melanin.

5 anledningar till att ta kosttillskottet Tyrosin

När det gäller kosttillskott som aminosyran Tyrosin har var och en sin egna specifika anledning till att ta ett tillskott av det. Här nedan kan du läsa om de 5 vanligaste anledningarna till att många väljer att ta tyrosin kosttillskott.

1. För en bra ämnesomsättning

För en ultimat ämnesomsättning är det viktigt att kroppens sköldkörtel producerar lagom mycket sköldkörtelhormoner.

Tyrosin är ett förstadium till till sköldkörtelhormonerna T3 och T4 och brist på tyrosin kan därför innebära brist på dessa hormoner. Brist på sköldkörtelhormoner kan bero på fler andra saker men kan oavsett anledning påverka en persons generella mående och specifikt hur kroppens ämnesomsättning fungerar. 

2. För tillverkningar av dopamin

Signalsubstansen dopamin är en av de viktigaste i det centrala nervsystemet. Dopamin är ett ämne som hjälper oss att hålla fokus, och är det ämne som ger oss den där lyckliga och sköna känslan efter träning.

Den som har brist på dopamin kan drabbas av trötthet, koncentrationssvårigheter och depression. Tyrosin är en beståndsdel som kroppen kräver för att kunna tillverka dopamin och därför kan brist på tyrosin också orsaka brist på dopamin.

3. För muskeluppbyggnaden

Tyrosin är en aminosyra som är en viktig del i uppbyggnaden av protein och därmed även ett viktigt ämne för dig som tränar hårt för att bygga upp muskler.

En ökad muskelmassa är med fördelaktig för den som vill öka fettförbränningen eftersom mer muskler förbrukar mer energi. 

4. Som aptithämmande

För att må så bra som möjligt är det viktigt att äta en hälsosam och mångsidig kost. Det innebär inte nödvändigtvis att minska intaget på mat men för en del kan det vara så.

Eftersom tyrosin hjälper till att bilda noradrenalin (ett ämne som kan omvandlas till adrenalin) , som verkar aptithämmande i kroppen, kan tyrosin vara hjälpsamt för dig som försöker lägga om kosten. Och äta mindre eller annorlunda från hur du gjort tidigare.

5. Mental skärpa

Ett ökat intag av tillskott som innehåller aminosyran l-tyrosin har också visat sig kunna förbättra mental fokus hos många personer. På samma vis bidrar brist på aminosyran till koncentrationssvårigheter.

Kan l-tyrosin ge biverkningar?

Det är inte farligt om du skulle råka få i din en höga doser tyrosin. Kroppen kommer använda det den behöver och kan, resterande mängd kommer inte ge någon verkan.

Om du lider av oro, ångest eller depression kan du vara uppmärksam på om dina ångestsymptom ökar. Då kan det vara en god idé att välja naturliga tillskott av tyrosin (till exempel valnötter, vetegroddar, sojabönor och jordnötter) istället för kosttillskott. 

Undvik att ta l-tyrosin om du lider av något utav följande:

  • Melanom
  • Högt blodtryck
  • Graviditet
  • Amning
  • Fenylketonuri

Sammanfattning l-tyrosin

L-tyrosin är en av flera viktiga aminosyror i kroppen. Tyrosin utvinns ur aminosyran fenylalanin som är en essentiell aminosyra.

Detta innebär att du måste få i dag tillräckligt med fenylalanin från extern källa för att ge kroppen möjlighet att tillverka tillräckligt med l-tyrosin. 

L-tyrosin bidrar bland annat till att skapa dopamin, noradrenalin (förstadie till adrenalin) och ett ökat intag av tyrosin kan därför bidra till bättre mentalt fokus, och ett generellt bättre välmående.

Tyrosin är även en avgörande del i kroppens tillverkning av sköldkörtelhormonerna (specifikt T3 och T4) som hjälper till med kroppens ämnesomsättning och därmed också fettförbränning. Dessutom är det en av flera viktiga aminosyror för den som håller på med träning och tränar specifikt för att bygga upp muskler. 

Om ditt mål är att minska i fett och öka i muskelmassa kan ett extra tillskott av tyrosin till din kost vara perfekt för att boosta din fettförbränning och hjälpa dig att prestera lite bättre under träningspass för att med tiden öka i muskelmassa.

Innan du går vidare, läs även vår bäst i test artikel om BCAA som är en blandning av tre stycken essentiella aminosyror!