Järntabletter kan vara ett mycket viktigt kosttillskott som kan hjälpa dig att må bättre om du lider av järnbrist. En vuxen person ska innehålla ungefär 4 gram järn, och brist på järn kan ge flera olika symptom. Bland annat kan det leda till att du känner dig trött och yr, har svårt att koncentrera dig och kan även innebära blodbrist. 

I denna text kommer vi fördjupa oss i ämnet järn i fysiologisk betydelse, tala om tecken på järnbrist, prata om hur du kan få i dig järn via kosten och lista det bästa järntillskottet som kan hjälpa dig att se till att du får i dig tillräckligt med järn för ett optimalt mående. Vi ser även till att ge dig tips för att öka järnupptaget.

Järntabletter bäst i test

Järntabletter bäst-i-test

För att göra det enkelt för dig att hitta bästa järntillskott har vi listat våra rekommenderade produkter. I vårt test har vi som vanligt tagit hänsyn till innehåll, mg järn och pris. Av 20 testade produkter har vi tagit fram 5 vinnare.

1. Core Iron Caps+ Svenskt kosttillskott

core järntabletter test
InnehållPer Kapsel
Järn20 mg
Vitamin C12 mg
Folsyra400 µg

Högst upp på listan över bästa järntabletter har vi Core Iron Caps+. Dessa järntabletter är ett perfekt val för dig som är ute efter ett bra tillskott av järn till ett bra pris.

Dessa kapslar innehåller förutom en dos av järn även tillskott av c-vitamin och folsyra vilket ska hjälpa kroppen att ta upp järnet optimalt. En förpackning innehåller 90 portioner (en kapsel är en portion) och priset ligger en bra bit under hundralappen.


2. Healthwell Järn Vital

vital järntabletter test
InnehållPer Kapsel
Järn20 mg
Folsyra400 µg
Vitamin C 80 mg
Citrusbioflavonoider7 mg

Healthwell Järn Vital är ett järntillskott med ett extra innehåll av vitamin C. Healthwell som många gånger toppar listor i bäst-i-test är kända för högkvalitativa produkter till ett fördelaktigt pris vilket stämmer bra även denna gång.

Detta kosttillskott blir ditt för runt hundralappen för 90 portioner (en kapsel är en portion). Healthwell Järn Vital är ett utmärkt val för den med känslig mage och innehåller även ett tillskott av Folsyra vilket gör denna produkt till ett utmärkt alternativ för den som är gravid.


3. SiderAL Forte ®

Sideral järntabletter test
InnehållPer Kapsel
Järn30 mg
C-vitamin70 mg

SiderAL är ett kosttillskott som är speciellt framtaget för den känsliga magen. I denna produkt har man täckt både järnet och C-vitaminet med ett fetthölje för att förhindra irritation i tarmen och därmed även förhindra att tarmslemhinnan irriteras.

Denna produkt kan sväljas helt i sitt kapsel-format eller blandas ut i dryck för den som har svårt att svälja kapslar och tabletter.

SiderAL Forte är en något kostsammare produkt men kan ges både på recept och utan. Detta järntillskott säljs på ditt närmaste online apotek och har genomgått Apotek kvalitetskontroll.


4. Holistic Järn

holistic järn tabletter test

Om du är ute efter ett rent järntillskott av god kvalitet kan vi rekommendera Holistic Järn. Köp från detta märke garanterar god kvalitet. Järnet ifråga är kelaterat järn för att bidra till en god upptagningsförmåga.

Priset ligger något högre än ovanstående produkter men förpackningen i fråga innehåller 10 tabletter mer än till exempel listettan vilket jämnar ut priset per portion något.


5. Healthwell Järn

Ett budgetalternativ till ovanstående produkt får du genom att använda Healthwell Järn. Här får du precis samma höga kvalitet som hos Healthwell Järn Vital som du hittar på andra plats men en något mer avskalad version utan tillsats av andra vitaminer och mineraler.

Den här produkten är ett mycket bra alternativ för dig som känner att du vill ha full kontroll över dina olika tillskott och fyller ditt dagsbehov av övriga vitaminer och mineraler med hjälp av separata kosttillskott.


Vad är järn och vad gör det i kroppen?

Järn är en av flera mineraler som finns i våra kroppar och som kroppen behöver tillgodogöra via kosten. En vuxen kropp innehåller ungefär 4 gram järn som till största del återfinns i våra röda blodkroppar som hemoglobin, men även i myoglobin, i liten dos i blodplasman, och som en beståndsdel i ett flertal enzymer.

Faktum är att järn har en avgörande funktion när det kommer till att bilda ämnet hemoglobin och avsaknad på lämplig dos mg järn vitamin i kroppen innebär att det tillverkas för lite blod.

Järn tas upp i tunntarmen och det är celler som reglerar hur mycket som ska tas upp. Järnet skickas sedan vidare ut i benmärgen där de röda blodkropparna bildas.

Våra röda blodkroppar har sedan som funktion att transportera syre från lungorna till cellerna och koldioxid från cellerna tillbaka till lungorna. 

Trötthet kan vara symptom på järnbrist

De flesta av oss får i oss tillräckligt intag av järn via kosten men särskilda omständigheter kan bidra till att vi får järnbrist.

Brist på järn leder ofta till blodbrist (anemi) och detta kan i sin tur ge en rad symptom. Järnbrist/anemi känns ofta igen av flera symptom varav ett av de vanligaste är trötthet. Förutom trötthet är det inte ovanligt att man upplever följande :

  • Trötthet
  • Brist på energi
  • Öronsusningar
  • Blekare hy än normalt
  • Håravfall
  • Andfåddhet (eftersom en mindre blodmängd transporterar mindre syre)
  • Huvudvärk
  • Yrsel
  • Anemi
  • Onormal hjärtrytm
  • Hormonell obalans
  • Svårigheter att motionera
  • Muskelsvaghet
  • Förändrad aptit
  • Sömnsvårigheter
  • Viktförändringar
  • Hosta
  • Koncentrations-, inlärnings- och minnessvårigheter
  • Sår på/i mun eller tunga
  • Humörsvängningar

Det är inte alltid att man upptäcker järnbrist omedelbart. Delvis kan det bero på att symptomen på järnbrist lätt kan förväxlas med symptom på andra tillstånd. Men det kan även bero på att kroppen har förmågan att anpassa sig till bristen och därför kan det dröja en längre tid innan underskottet på järn i kroppen visar sig. 

Vad orsakar järnbrist?

Om du har brist på järn i kroppen kan det bero på flera olika saker men beror huvudsakligen på att din kost är järnfattig eller på att din kropp inte tillgodogör sig det järn som du ger den via kosten. Oavsett anledning innebär det helt enkelt att kroppen behöver mer järn än vad den får.

Det är vanligare att järnbrist uppstår till följd av blodförlust än av att kosten är järnfattig men båda delar förekommer. Sedan 1994 har man slutat järnberika mjölet och enligt näringsforskare äter vi dessutom mindre järnrik mat än tidigare.

Järnbrist är vanligare hos kvinnor än hos män och framförallt då hos kvinnor i fertil ålder som menstruerar eller hos gravida.

Faktum är att enligt WHO saknar var tredje kvinna tillräckligt med järn i kroppen. Siffran för män är markant lägre.

Följande grupper har ökad risk för järnbrist:

  • Veganer eller vegetarianer (eftersom den mest järnrika födan är animaliska produkter)
  • Den som är gravid eller ammar
  • Den som lider av mag-tarmsjukdomar som begränsar förmågan ta upp näringsämnen 
  • Den som nyligen förlorat eller donerat blod
  • Kvinnor med riklig menstruation

Överskott av järn

För mycket järn kan leda till ett överskott. Ett järnöverskott är giftigt för kroppen och symptom på järnförgiftning är bland annat magont, förstoppning och illamående.

Små barn i spädbarnsålder är mer känsliga för järn eftersom deras kroppar inte kan reglera upptaget av järn på samma vis som äldre barn och vuxna kan.

Hos äldre barn och vuxna kan man dock funnit att kroppen kan klara av ganska höga doser av järntillskott men man bör aldrig överskrida rekommenderat intag.

Järntillskott kan hjälpa dig

Att äta en mångsidig kost som innehåller alla viktiga vitaminer och mineraler är alltid viktigt och kan många gånger räcka långt, men det är inte alltid det räcker hela vägen.

järnbrist kvinna

Om du har järnbrist kan ett järntillskott i tablett eller kapselform vara ett alternativ.

Genom att tillsätta järn som kosttillskott kan du balansera upp och kompensera den förlust av järn som du har eller om du inte lyckas få i dig tillräckligt stora mängder järnrika livsmedel i din dagliga kost.

Rekommenderat dagligt intag av järn

Rekommenderat dagligt intag varierar beroende på ålder och kön. För kvinnor är behovet av järn dessutom högre under fertil ålder. Rekommenderat dagligt intag av järn ser enligt livsmedelsverket ut på följande vis:

  • Kön/Grupp/Ålder Rekommenderat intag per dag
  • Spädbarn och barn under 6 år 8 mg
  • Barn 6-9 år 9 mg
  • Barn 10-13 år 11 mg
  • Pojkar 14-17 år 11 mg
  • Flickor 14-17 år 15 mg
  • Kvinnor i fertil ålder 15 mg
  • Män och övriga vuxna 9 mg 

Livsmedelsverket påpekar också att det är vanligt att gravida kvinnor kan behöva järntillskott trots att de får i sig en bra och järnrik kost. Läs mer om detta i nästa stycke.

Järntabletter gravid

En vuxen kropp innehåller i genomsnitt cirka 4 liter blod som vi nämnde tidigare. Hos en gravid kvinna ökar blodmängden från en volym på 4 liter upp till hela 5,2 liter vid en fullgången graviditet. Detta beror på att den gravida kvinnans kropp skall hantera syreförsörjningen för både kvinnan och det barn hon bär på. 

ℹ️ En stor del av kvinnans järnförråd i kroppen går direkt till barnet och därför kan kvinnan lätt få järnbrist.

För många kan det räcka med att fylla på med järnrik kost men framemot mitten av graviditeten är det vanligt med att ta järntablett gravid. Dock rekommenderar vi att detta görs i samråd med läkare eller barnmorska som kan skriva ut exakt dosering av järn på recept för bästa möjliga effekt för både den gravida och hennes barn.

Maximera ditt järnupptag

Oavsett om du väljer att använda järntabletter för att öka ditt intag av järn eller om du väljer att försöka göra så genom att äta en mer järnrik kost för att fylla ditt behov av järn så finns det ytterligare saker som du kan göra för att öka upptaget av järn.

1. Undvik livsmedel som hämmar upptaget av järn

Att dricka te, kaffe eller rödvin till maten är saker som kan hämma ditt upptag av järn då de innehåller polyfenoler. Även kalciumrika livsmedel som mjölk kan verka hämmande mot järnupptaget samt livsmedel som innehåller fytinsyra (till exempel nötter och soja). 

2. Ät mer vitamin C

Visst kan det låta som att det inte finns mycket kvar att äta om man inte vill hämma järnupptaget men oroa dig inte. Se till att dina måltider är rika på C-vitamin så råder du bot på det mesta. Vitamin C har nämligen förmågan att häva den hämmande förmågan hos ovanstående livsmedel. 

3. Laga mer mat i gjutjärnspanna

Visste du att du kan hjälpa kroppen att ta upp järn genom att du använder en gjutjärnspanna när du lagar din mat. Detta är speciellt effektivt när du gör maträtter som du låter koka länge. Ett tips är även att se till att maten innehåller någon form av vinäger eller annan syra.

4. Ät järnrika livsmedel

järnrik mat

Att äta järnrika livsmedel bör inte vara någon svårighet för dig som väljer att äta kött och du behöver inte syssla med någon specifik hälsokost för att få i dig järn.

Kött och inälvsmat är nämligen den bästa källan till järn. För personer som inte äter kött eller animaliska produkter kan ett bra alternativ vara bröd bakat på surdeg och syrad mat som surkål och kimchi.

5. Ta järn på fastande mage

Det är inte ovanligt att man till en början kan känna att man får vissa besvär med sin mage när man börjar ta järntabletter.

För att lindra detta lite är det lämpligt att ta ta sin tablett eller kapsel i samband med en måltid. När man vant sig är det dock bättre för de flesta personer att ta järn på fastande mage eftersom du då får ett bättre upptag.

Vitaminer, mineraler och järn

Balansen av mineraler och vitaminer är viktig för vår hälsa. Att välja en hälsosam kost är en stor del i vårt välmående men ibland räcker inte ens hälsokost till.

Ett kosttillskott av de ämnen vi råder brist på hjälper kroppen att återigen bli balanserad och kan vara ett sätt att må bättre utan att använda läkemedel. 

Ett bra verktyg för personer som känner sig obalanserade kan vara att kontrollera kroppens nivåer av olika ämnen för att se om man lider av ett över eller underskott . Det kan man göra genom att analysera blodet eller med hjälp av specifika håranalyser.

Vanliga kosttillskott som vi ofta tar och faktiskt behöver är C vitamin, D vitamin (läs mer), Omega 3 (läs mer), Vitamin B12 (vanligt för veganer) och B vitamin. 

När det kommer till järn är det ett mycket viktigt ämne för vår hälsa och ett kosttillskott eller läkemedel bör användas för att balansera upp ett underskott. Men järn är också ett ämne som man bör vara försiktig med.

Att överdosera järntillskott kan till att börja med orsaka besvär med magen men kan även leda till förgiftning. Därför råder vi dig att aldrig överskrida rekommenderad dos.

Frågor och Svar

Vilka är de bästa järntabletterna?

Du hittar en topplista med de bästa järntillskotten i vår topplista. Alla har olika preferenser och en produkt passar inte varje enstaka individ.

Vad är rekommenderat dagligt intag av järn?

Barn 6-9 år 9 mg
Barn 10-13 år 11 mg
Pojkar 14-17 år 11 mg
Flickor 14-17 år 15 mg
Kvinnor i fertil ålder 15 mg
Män och övriga vuxna 9 mg

Bör gravida kvinnor ta järntillskott?

Oftast ja, men enbart efter samråd med befogad läkare eller barnmorska.

Sammanfattning om järntabletter

Underskott av järn kan orsaka många besvär. Framförallt eftersom det i längden leder till anemi (blodbrist). Vanliga tecken på järnbrist är trötthet och yrsel men det finns en mängd olika symptom som kan förekomma. Den som lider av ett underskott av järn kan med fördel ta järntabletter för att garantera att den får i sig tillräckligt med järn.

Kvinnor som bär på barn löper större risk för järnunderskott och bör vara uppmärksamma på dessa symptom.

Du köper med fördel järn på apotek online eller från hälsokost sidor och kan hitta våra favoriter längre upp i denna text där vi också ger en kort förklaring om olika produkter.

Fler Källor:

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar–besvar/hjarta-och-blodkarl/blodsjukdomar/blodbrist-pa-grund-av-for-lite-jarn/

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnbristhttps://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jarn