Välkommen till vår magnesium bäst i test! Magnesium är en viktigt mineral i kroppen och brist på magnesium kan leda till en mängd symptom. Om du känner dig tröttare än vanligt, lider av huvudvärk eller blir sjuk oftare än vanligt kan det bero på magnesiumbrist

Brist på magnesium kan uppstå av flera anledningar bland annat magnesiumfattig kost, hård träning eller högt stresspåslag. I sådana lägen kan det vara bra med ett extra tillskott av magnesium.

För att hjälpa dig att hitta de bästa magnesium kosttillskott har vi testat mer än ett tjugotal olika magnesiumtillskott och listat de allra bästa åt dig i denna artikel.

magnesium bäst i test

Bästa magnesiumtillskotten 2020

1. Great Earth Super Magnesium

bäst magnesium green earth
Super magnesium från Green Earth

På första plats hamnar denna magnesiumprodukt från Great Earth. När vi testade detta magnesium fick vi märkbara resultat i form av bättre sömn och koncentrationsförmåga. Dessutom tyckte vi oss märka snabbare återhämtning efter träning och ett stärkt immunförsvar.

Super Magnesium av Great Earth innehåller 375 mg magnesium per tablett och har dessutom ett tillägg av både gurkmeja och svartpeppar som bidrar med sina antiinflammatoriska egenskaper vilket troligtvis är en del i den effekt vi upplevde av detta kosttillskott. Att produkten dessutom är vegansk är ett stort plus i kanten.

Innehåll per:1 portionDRI
Magnesium375 mg100%
Gurkmejaextrakt10.5 mg
– varav kurkuminoider10 mg
Svartpepparextrakt (Bioperine)5 mg
– varav piperin4.75 mg
Vitamin B61.5 mg

2. BioSalma Magnesium + Gurkmeja Ingefära

bra magnesiumtabletter ingefära

På andra plats på listan över bäst magnesium hamnar BioSalmas Magnesium. Denna produkt innehåller 350 mg magnesium per kapsel och har ett tillägg av både gurkmeja, svartpeppar och ingefära. En riktigt boost för ditt immunförsvar helt enkelt.

Denna produkt är både effektiv och prisvärd. Man kan snabbt märka skillnad när det kommer till minskad trötthet, återhämtning efter träning och en generell förbättring av mående i både kropp och själ (troligtvis pga förbättrad sömn). 

NäringsinnehållPer dagsdos 1 kapsel% av DRI*
Magnesium350 mg93 %
Vitamin B63 mg214%
Gurkmejaextrakt varav curcuminoider35mg**
Gurkmejapulver50 mg**
Ingefäraextrakt25mg**
Svartpepparextrakt2mg**
DRI (Dagligt referensintag)** DRI ej fastställt

3. Healthwell Super Magnesium

healthwell magnesiumtabletter

På tredje plats i vårt magnesium bäst i test hittar vi en produkt från Healthwell. Detta mycket prisvärda tillskott hjälper till att upprätthålla en normal muskelfunktion och bidrar dessutom till elektrolytbalansen, särskilt hjälpsamt för de som tränar mycket. Användare vittnar om allt från minskad trötthet, snabbare återhämtning efter träning, stabilare hormoner, till en piggare känsla i kroppen överlag. 

Healthwell magnesium består av 800mg magnesiumcitrat. Det är en lättupptaglig produkt för kroppen där rekommenderad dos är en tablett dagligen vilket innebär att denna produkt räcker i 100 dagar. Kapslarna är tillverkade av cellulosa för en 100% vegansk produkt som passar alla.  

Innehåll per:1 portionDRI
Magnesium (-citrat)800 mg
– varav elementärt magnesium120 mg32%

4. Magnesium + Better you

magnesiumtabletter better you

Better You kniper fjärde plats på vår lista över magnesiumtillskott bäst i test. Denna produkt är egentligen god nog för att tävla med de tre övre men priset gör att den halkar ner ett par steg då den är något dyrare. Dock innehåller den nypon som bidrar med naturligt höga halter av Vitamin C, och underlättar kroppen upptag av magnesium.

I övrigt är detta en mycket välfungerande produkt och man kan märka fort bättring när det kommer till myrkrypningar och kramper i benen och kände känna sig piggare efter bara några dagars användning. Rekommenderade dagliga intag av denna produkt är 1 tablett per dag innan läggning. 

Innehåll per:1 kapsel
Magnesium250 mg
– från magnesiumcitrat150 mg
– från magnesiummalat50 mg
– från magnesiumbisglycinat50 mg
Spenatpulver200 mg
Nyponpulver100 mg
– varav naturligt C-vitamin20 mg

5. Core Magnesium Citrat+

core magnesiumtabletter

Femte plats går till Core Magnesium Citrat+. Detta kosttillskott av magnesiumcitrat och magnesiumglukonat är många användares favorit. Det är en prisvärd och potent produkt som innehåller 800 mg magnesium per dagsdos (1 tablett) varav elementärt magnesium står för 140mg. Blandningen mellan magnesiumcitrat och magnesiumglukonat ger en hög biotillgänglighet. 

Vi, precis som och många användare, upplever att produkten ger god verkan, hjälper mot muskelkramper och träningsvärk och dessutom råder bot på trötthet.

Innehåll per:1 kapsDRI
Magnesium (från citrat och glukonat)800 mg
– varav elementärt magnesium140 mg37%

Hur väljer vi ut de bästa magnesium tillskotten?

När vi listar bästa magnesiumtillskottet finns det ett flertal faktorer som vi tar hänsyn till. Bland annat handlar det om kvalitet och pris men positiva faktorer inkluderar även att en produkt är vegansk och vilka andra ingredienser som tillskottet innehåller.

När vi utför magnesium test gör vi precis som med andra kosttillskott som vi recenserar. Vi väljer ut flera testpersoner som fördjupar sig i ämnet och som får prova olika produkter. Vi tar även hänsyn till konsumenters betyg på produkten och självklar innehållet i produkten.

Kvalité & innehåll

Du behöver aldrig oroa dig för att vi skulle rekommendera en produkt som vi inte anser är av bra kvalité. Vi kontrollerar noggrant innehållet i varje produkt innan vi väljer ut dem för att delta i vårt test.

I den mån det är möjligt testar vi många olika märken och varianter av de aktuella tillskotten. Vanligtvis ingår ett tjugotal produkter i våra tester.

Pris

Självklart tar vi hänsyn till priser när vi listar våra produkter. Vi vill aldrig rekommendera en produkt som säljs för ett överpris när det går att få samma innehåll för ett mycket lägre pris.

När vi rekommenderar produkter är det inte bara priset på själva produkten vi tar hänsyn till, vi kontrollerar även priser för frakt för att få en fullständig bild.

Vad är magnesium bra för?

Magnesium är en mineral som har mycket stor betydelse för kroppens funktioner. Bland annat bidrar det till celldelningen, underhåller skelettet, bidrar till normal metabolism, medverkar i muskelfunktionen, bidrar till en normal hjärnfunktion, upprätthåller elektrolytbalansen, bidrar till nervsystemets funktion – ja du hör, magnesium är helt enkelt livsviktigt för oss!

Magnesium tillförs framförallt till kroppen via vår kost. Svarta bönor, spenat, nötter, avokado, och fullkornsprodukter är några exempel på livsmedel med rikt magnesiuminnehåll och som är en väldigt bra del i en hälsosam kost.

Trots att magnesium finns i ett stort antal livsmedel kan det vara svårt att få i sig en tillräcklig mängd, vilket kan leda till magnesiumbrist.

magnesiumbrist symptom

Symptom på magnesiumbrist?

Om du lider av magnesiumbrist kan du drabbas av flera olika symptom. Ett symptom behöver inte nödvändigtvis innebär att du lider av magnesiumbrist men om det är något du plågas av kan du prova att tillföra dagsbehovet av magnesium för att se om det ger effekt.

Alternativt kan du kontakta din läkare för att kontrollera om du har magnesiumbrist med hjälp av ett blodprov. Symptom på magnesiumbrist inkluderar:

  • Muskelkramp
  • Sömnsvårigheter
  • Ångest
  • Högt blodtryck
  • Oregelbundna hjärtslag
  • Förstoppning

Magnesium sömn

Att magnesium brist kan orsaka sömnsvårigheter är känt och är en av de främsta anledningarna till att många väljer att tillföra mer magnesium i tillägg till det de får i kosten.

Brist på sömn är besvärligt då det har en negativ effekt på vår kroppsfunktion generellt. Bland annat kan sömnbrist leda till ett sämre immunförsvar, försämrad metabolism, dålig koncentrationsförmåga, ökad kortisolnivå och försämrad stresstålighet. 

Om din sömnbrist beror på magnesiumbrist är det lätt att åtgärda med mer magnesiumrik mat eller av ett dagligt intag av magnesiumtillskott.

Fler artiklar du kan kolla in om du lider av sömnbesvär:

Magnesium mot muskelkramp

Ett vanligt sätt att upptäcka magnesiumbrist på är genom att man får muskelkramper. Dessa kan ofta ske på natten eftersom magnesiumnivån sjunker då. Muskelkramper uppstår ofta i benen, specifikt i vadmuskler.

Om du lider av mycket muskelkramper på nätterna bör du fundera på om du behöver mer magnesium mineral och om du i så fall vill förändra din kost eller till exempel lägga till magnesiumtabletter som täcker dagsbehovet.

Magnesium mot högt blodtryck

Visste du att magnesium faktiskt kan hjälpa dig att sänka blodtrycket? Det är nämligen bevisat att magnesium kan hjälpa till att sänka systoliskt och diastoliskt blodtryck med 4 respektive 3 mmHg. En betydande skillnad.

Orsaker till magnesiumbrist

Magnesiumbrist behöver inte nödvändigtvis bero på att du inte äter rätt typ av mat. Det finns flera andra saker som kan bidra till brist på detta mineral.

  • Ohälsosam kost

Vid ett för stort intag av kaffe, läsk, alkohol, socker får det ibland konsekvensen magnesiumbrist. Anledningen är att magnesium förbrukas då den hjälper till vid omsättningen och avgiftningen av produkter som dessa.

  • Kalcium

Idag äter vi mycket mer kalciumrik kost än vad vi gjort historiskt. Trots att vi har behov av en viss mängd kalcium så är det även ett ämne som driver magnesium ut ur kroppen.

  • Stresspåslag

När du utsätter kroppen för stress utsöndras kortisol och adrenalin. Kroppen använder då magnesium för att balansera kroppen. 

Dagsbehov magnesium

magnesium dagsbehov

Dagsbehovet av magnesium är enligt livsmedelsverket 280 mg per dag för kvinnor över 14 år och 350 mg för män över 14 år.

För barn ser doserna lite olika ut beroende på ålder. Exakta rekommendationer kan du se i livsmedelsverkets tabell nedan:

Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat intag
Spädbarn 6-11 månader80 milligram
Barn 1-2 år85 milligram
Barn 2-5 år120 milligram
Barn 6-9 år200 milligram
Barn 10-13 år280 milligram
Kvinnor och flickor över 14 år280 milligram
Män och pojkar över 14 år350 milligram

Få i dig tillräckligt med magnesium

Slutsatsen att det är viktigt att få i sig tillräckligt av magnesium kan vi nog alla dra vid det här laget. Men hur man får i sig tillräckligt är däremot en annan fråga. Det finns egentligen bara ett par sätt att förhindra magnesiumbrist; ät mer magnesium mat eller lägg till ett magnesiumtillskott i ditt intag av kosttillskott.

Magnesiumrik mat

Att förhindra magnesiumbrist med hjälp av rätt kost är absolut möjligt. Dock kan det kräva ett visst mått av ansträngning om det inte faller sig naturligt för dig att den typ av mat som är magnesiumrik.

Om du vill ge mat rik på denna mineral en chans bör du bland annat inkludera följande livsmedel:

  • Baljväxter
  • Bladgrönsaker
  • Fullkornsprodukter
  • Kött
  • Fisk och skaldjur
  • Vatten (hårt vatten innehåller mer än mjukt vatten)
  • Mörk choklad

Magnesiumtillskott

Om du vill göra det enkelt för dig och vara säker på att du får i dig en tillräcklig mängd magnesium är den enklaste lösning definitivt ett magnesiumtillskott i form av kapslar eller tabletter.

De produkter vi rekommenderat i vårt test ovan är definitivt några av marknadens bästa magnesiumtillskott och ett intag av dessa enligt doseringsanvisningar säkerställer att du får i dig tillräckligt.

Magnesium dosering

Många som börjar med magnesiumtillskott funderar på hur mycket de ska tillföra. Våra rekommendationer är att följa doseringsanvisningarna på förpackningen. Aldrig mer.

Om du skulle få i dig mer magnesium än vad kroppen kräver och på så vis överdosera kommer du snart märka att du får symptom i form av diarré.

Om du upplever att du får diarré trots att du följer anvisningarna på förpackningen kan det vara rimligt att prova med halv dos eller möjligtvis byta till ett magnesiumtillskott som innehåller en mindre mängd magnesium.

När ska jag ta magnesium?

Det är optimalt att inta magnesiumtillskott på kvällen. Det beror på att magnesium är en lugnande mineral. När du intar magnesium aktiveras ditt parasympatiska nervsystem som hjälper till att göra dig sömnig.

Om du av någon anledning känner att det är svårt att inta magnesium på kvällen, till exempel för att du lättare glömmer att ta tillskottet då kan du så klart välja att ta det vid en annan tidpunkt. 

Olika sorters magnesium

När det kommer till tillskott av magnesium finns det flera olika varianter. Det talas bland annat om:

  • Magnesium citrat
  • Magnesiumoxid
  • Magnesiumorotat
  • Magnesiumklorid
  • Magnesiumtaurat
  • Magnesiummalat
  • Magnesiumglycinat
  • Magnesiumkarbonat
  • Kelaterad magnesium

Alla dessa former av magnesium har god effekt på kroppen. Somliga har bättre effekt på vissa sker. Till exempel hjälper magnesiumcitrat extra bra mot förstoppning.

Magnesiumglycinat är extra bra för de som vill ha en muskelavslappnande effekt och hjälp med sömnen och magnesiumkarbonat är bra för sura uppstötningar och matsmältningen.

Du behöver dock inte tänka att du skall köpa specifika magnesiumtillskott för specifika besvär. De kosttillskott vi rekommenderar kommer råda bot på all din magnesiumbrist och på så vis hjälpa till med eventuella symptom.

Köpa magnesium?

Om du har ett behov av ökade magnesium nivåer och vill tillgodogöra dig detta genom att äta kosttillskott är det lätt avhjälpt. Du kan köpa magnesiumtillskott på hälsokostbutiker, apotek på nätet eller direkt på ditt närapotek. 

Det allra enklaste sättet att inhandla magnesium är naturligtvis via en webbshop som skickar hem produkten till din brevlåda. En sådan butik är Svensk kosttillskott som erbjuder bra priser och fri frakt när du handlar för minst 100 kronor.

Produkterna skickas till dig direkt och landar i din brevlåda efter några dagar.

Sammanfattning

Magnesium är ett livsviktigt mineral som påverkar många av våra kroppsfunktioner. Brist på detta mineral kan ge ett flertal obekväma symptom såsom sömnsvårigheter, högt blodtryck, muskelkramper och huvudvärk.

Om du misstänker att du lider av magnesiumbrist eller om du är en aktiv person som tränar mycket kan det vara en god idé att tillföra mer magnesium än den du får utav din kost. Detta gör du lättast genom att ta ett magnesiumtillskott.

Magnesiumtillskott skall doseras enligt rekommendationen för den produkt du inhandlar och tas på kvällen för bäst effekt. 

Magnesium FAQ

Vad är magnesium bra för?

Magnesium är en viktig mineral i kroppen som är bra för bland annat återhämtning, motverka trötthet, fungerande metabolism och cellförnyelse.

Vad är magnesiumcitrat bra för?

Magnesiumcitrat är specifikt bra på att motverka förstoppning men hjälper även mot sömnbrist och muskelkramper och som hjälp för kroppen att återhämta sig efter träning.

Hur mycket magnesium per dag?

Rekommenderad dagsintag för män är 350 mg och kvinnor 280 mg. Barn har en lägre dos av rekommenderat intag och har sällan behov av tillskott.

Vilket magnesium är bäst?

De magnesiumprodukter vi listat i vårt test ovan är de vi anser vara marknadens bästa.

När ska man ta magnesium, morgon eller kväll?

De flesta magnesiumtillskott skall tas på kvällen eftersom det är då människor har som lägst nivåer av magnesium.

Senast uppdaterat: