Folsyra: Bäst-i-test & Guide

bästa folsyra 2020

Folsyra är ett viktigt ämne för alla människor men det är framförallt ett nödvändigt tillskott under graviditeten eller om du är en ammande kvinna.

I denna artikel kommer du finna all information du kan tänkas behöva veta om folsyra, inklusive vad det är, vad det är bra för, vem som bör ta lite extra folsyra per dag och vilka vi anser är marknadens bästa folsyra.

Bäst folsyra: Vår topplista 2021

Nedan finner du våra favoriter när det kommer till folsyra tillskott. Listan består av både rena tillskott samt av multivitamintillskott med flera olika vitaminer och mineraler (b-vitamin, d-vitamin, järn) och folsyra.

Allt för att du ska kunna hitta den perfekta folsyra-produkten för just dig som du behöver under graviditeten. Folsyra kan inte bara köpas på fysiska apotek och apotek på nätet utan även på sidor med kosttillskott utan recept (ofta till ett bättre pris än på apotek).

1. Folsyra tabletter från Healthwell

foslyra healthwell test

Ibland är det bra att hålla det enkelt. Om du redan tar multivitaminer eller vet med dig att du äter en mångsidig kost där du får i dig tillräckligt av alla viktiga näringsämnen du behöver så kan detta kosttillskott med enbart folsyra vara ett bra alternativ för dig.

Bäst produkt enligt de flesta jämförlesesidorna och recensionerna på nätet.

Folsyra från Healthwell kommer till ett mycket fördelaktigt pris eftersom en dagsdos (1 tablett) ger dig hela det rekommenderade dagsintaget på 400 mikrogram. Perfekt för dig som är gravid eller ammande.

Innehåll per1 portionRek. Dagligt Intag
Folsyra400 µg (1 tablett)200%

2. Folsyra Helhetshälsa MammaOptimal

helhetshälsa optimal folsyra test

För dig som vill säkerställa att du får i dig alla viktiga näringsämnen du behöver både som gravid och som ammande mamma är detta kosttillskott med folsyra från Helhetshälsa ett perfekt alternativ. Den innehåller iprincip alla näringsämnen som kvinnor behöver under graviditeten (som du ser i innehållsförteckningen nedan.

Detta är ett multivitamintillskott som ger dig det hela rekommenderade dagliga intaget av folsyra (400 mikrogram) som du behöver samt multivitaminer som kroppen kan behöva. Dessa tabletter är ett av de mest omfattande folsyratillskotten på marknaden.

Denna produkt kommer med ett något högre pris, men eftersom den fyller ditt dagsbehov av de flesta viktiga vitaminer och mineraler kan du låta bli att köpa andra kosttillskott under hela graviditeten och kommer säkert därför spara en slant trots allt. Finns att köpa på de flesta apotek.

För att uppnå rekommenderat intag bör du ta två tabletter av detta tillskott dagligen.

Innehåll Per2 Kapslar (1 portion)Rek. Dagligt Intag
Betakaroten350 µg44%
Vitamin B11.2 mg110%
Vitamin B21.6 mg114%
Vitamin B319 mg119%
Vitamin B57 mg117%
Vitamin B61.6 mg114%
Folsyra500 µg250%
Vitamin B125.4 mg216%
Biotin56 µg112%
Inositol13 mg
Kolin13 mg
Vitamin C120 mg150%
Vitamin D314 µg280%
Vitamin E9 mg75%
Vitamin K48 µg64%
Jod80 µg53%
Kalcium110 mg14%
Magnesium80 mg21%
Järn14 mg100%
Zink4.8 mg48%
Selen48 µg87%
Lactobacillus rhamnosus

3. Folsyra+B6+B12 + D från Healthwell

folsyra b6 test

I dessa folsyra tabletter har man kombinerat Folsyra med andra viktiga b-vitaminer (b6 och b12) samt d-vitamin.

Detta tillskott är veganskt och också ett mycket bra alternativ för veganer som ofta behöver ett extra tillskott av just B12. Passar dock även en gravid kvinna för att uppfylla d vitamin och folsyra kvoten per dag.

En tablett dagligen fyller behovet av Folsyra och övriga vitaminer.

Innehåll Per1 PortionRek. Dagligt Intag
Vitamin B65 mg357%
Folsyra400 µg200%
Vitamin B129 µg360%
Vitamin D3 (400 IE, från lav)10 µg200%

4. Great Earth Folsyra Vegan

great earth folsyra test

Great Earth är, som vi alla vet ett mycket högkvalitativt varumärke och alltid listade bland de bästa kosttillskotten. För kvinnor som önskar ett extra tillskott av folsyra innan, under eller efter graviditeten kan vi verkligen rekommendera detta tillskott av folsyra. 

Great Earth ligger lite högre i pris, och hamnar därför något längre ner på listan men en tablett fyller ditt dag behov och bidrar till att du inte behöver tänka på att äta ytterligare mat med folat (trots att det förstås alltid är viktigt att äta hälsosamt). En tablett om dagen räcker för att fylla det rekommenderade dagsintaget.

Innehåll per1 PortionRek. Dagligt Intag
Folsyra400 µg200%

Det här är folsyra

Det finns många former av folsyra. Detta ämne är vattenlösligt och går även under namnet vitamin-B9 och folat (som finns i mat). När det talas om folat så syftar man på folsyra i sin naturliga form. Det vill säga den form av vitaminet som återfinns livsmedel.

Benämningen folsyra gäller den form av vitaminet som är framställt på konstgjord väg och som finns i kosttillskott och i produkter som berikats av ämnet.

Som grupp benämns folat och folsyra under samlingsnamnet Folacin, men det är vanligt att man i folkmun säger folsyra oavsett vilken form man syftar på.

Du blir ofta ombedd av din barnborska att få i dig extra folsyra under graviditeten, detta för att det gör en stor nytta hos fostret och hjälper det att utvecklas.

Folsyrans uppgift i kroppen

Som ämne har folsyra en hel del viktiga uppgifter i kroppen. Bland annat är folsyra nödvändigt för att kroppen ska kunna tillverka röda blodkroppar. Folsyra är också viktigt för att celldelning ska fungera optimalt.

Ämnet har även en roll när det kommer till tillverkningen av DNA och RNA, matspjälkningen och huden. Därför är det inte bara om man är gravid som man behöver folsyra. Ett extra intag räcker dock annars oftast via folat rik mat.

Folsyra hos gravida kvinnor

När det kommer till tillväxt hos fostret så är folsyra ett mycket viktigt ämne och detta är också anledningen till att gravida kvinnor ofta behöver mer av ämnet än de får i sig genom sin dagliga kost.

ℹ️ Ett underskott på folsyra hos gravida kan både påverka fostret och mjölkproduktionen.

Just därför blir du ombedd att få i dig lite extra folsyra under din graviditet, som ofta får fortsätta när du är ammande.

Brist på folsyra hos gravida kvinnor kan nämligen resultera i brist på samma ämne hos fostret och resultatet av sådan brist hos fostret kan leda till att fostret får ryggmärgsbråck.

Varje år föds det mellan 15-25 barn med ryggmärgsbråck i Sverige. Dessa barn kan ha allt från milda till allvarliga symptom.

Ryggmärgsbråck innebär att barn får en utbuktning från ryggen. Utbuktningen består av ryggmärg, ryggmärgshinnor och nervtrådar som växt utanför ryggen.

Vanliga symptom hos de barn med ryggmärgsbråck inkluderar följande:

  • Utbuktning på ryggen
  • Försvagade muskler och nedsatt känsel
  • Förlamning i ben och andra rörelsehinder
  • Problem med höfter, fötterna och rygg
  • Klumpfot
  • Hydrocefalus (också kallat vattenskalle)
  • Svårt med kontroll av urinblåsa och tarm
  • Mental funktionsnedsättning

Mer om ryggmärgsbråck

I de fall då en gravid kvinna lider av brist på folsyra kan det förutom ryggmärgsbråck orsaka ett tillstånd där hjärnan på fostret växer på sidan av huvudet.

Ryggmärgsbråck behöver inte nödvändigtvis bero på brist på folsyra utan kan också vara ärftligt ellet bero på annat.

Man har dock kunnat se att folsyra minskar risken markant och därav rekommenderas gravida kvinnor att ta ett kosttillskott som innehåller 400 mikrogram folsyra dagligen under graviditeten.

För en del kan det till och med finnas behov av ett större tillskott än 400 mikrogram folsyra per dag.

Ryggmärgsbråck uppstår hos barn 3 – 4 veckor in i graviditeten. Därför är rådet att inte bara gravida kvinnor, utan alla kvinnor som kan bli gravida inom några månaders tid tar ett tillskott på 400 mikrogram folsyra per dag. Att det också är bra för huden är ju också en fördel.

Folsyra berikad mat

I USA och Kanada har man valt att berika frukostflingor med folsyra för att säkerställa att befolkningen får i sig tillräckligt mycket av ämnet via maten de äter.

I Sverige har man talat om att berika mjöl med folsyra. Efter mycket diskussioner om ämnet har man slutligen valt att avstå då man anser att det inte går att säga att fördelarna överväger nackdelarna när det kommer till att berika mjöl med folsyra för att förebygga ryggmärgsbråck.

Istället beslutade livsmedelsverket år 2017 att kosttillskott i form av folsyra skall ges kostnadsfritt till alla kvinnor i fertil ålder.

Det här beslutet har dock låtit vänta på sig när det kommer till verkställande eftersom det inte funnits utrymme för ett sådant i statsbudgeten.

Som tur är inte folsyra kapslar eller tabletter alltför dyra att köpa, och en tablett om dagen räcker som som kosttillskott för gravida.

ℹ️ Visste du att?

I en studie vid Örebros universitet har man kommit fram till att det finns ett samband mellan bra skolbetyg och mat rik på folat.

Vid en undersökning kunde man se att de elever som åt mat med mer folat generellt hade bättre betyg än de som åt mindre folat. Dock finns det behov av ytterligare studier för att kunna fastslå resultatet. 

Dosering av folsyra tillskott under graviditet

Enligt livsmedelsverket bör alla som kan bli gravida inom en närliggande framtid (fåtal månader) ta ett tillskott på ca 400 mikrogram folsyra om dagen.

För den som är gravid är det rekommenderat att ta folsyra tabletter varje dag till och med 12:e veckan.

Efter 12:e veckan kan ett folsyra tillskott fortfarande vara bra att ta då det hjälper till med den gravida mammans blodbildning, men ska ej längre ha inverkan på fostrets utveckling.

Rekommenderat dagligt intag av folat/folsyra

Grupp/ÅlderRek. Intag Per Dag
Spädbarn 6-11 månader50 mikrogram
Spädbarn och barn under 2 år60 mikrogram
Barn 2-5 år80 mikrogram
Barn 6-9 år130 mikrogram
Barn 10-13 år200 mikrogram
Ungdomar över 14 år och vuxna300 mikrogram
Kvinnor i barnafödande ålder400 mikrogram
Gravida och ammande500 mikrogram

Biverkningar av folsyra/folat

Frågan många funderar på är huruvida för mycket folsyra bidrar till biverkningar.

Enligt livsmedelsverket finns det ingen risk att överdosera folat/folsyra, men risken är att ett alldeles för högt intag av folsyra kan dölja brist på vitamin-b12.

Därför uppger livsmedelsverket att det finns ett rekommenderat dagligt intag på max 1000 mikrogram.

Enligt undersökningar som gjorts i Sverige får den svenska kvinnan i sig ca 250 mikrogram folat per dag från sin vanliga kost.

Eftersom folsyra tillskott generellt innehåller 400 mikrogram gör det att det finns gott om utrymme till att äta folatrika produkter utan att riskerar att gå över den rekommenderade gränsen.

Om folsyra och cancer

Kanske har du hört talas om de studier som anser att det finns ett samband mellan folsyra och cancer.

En del forskare menar att en för stor mängd folsyra kan verka negativt hos de som lider av sjukdomen. Det är även enkelt att förstå med tanke på att många cancerbehandlingar även innefattar anti-folat. 

Risken att du äter mer folat/folsyra än rekommenderat när du bor i Sverige är mycket liten. Det beror på att vi, som nämnt ovan, inte berikar flingor och liknande livsmedel med folat såsom görs i USA och Kanada där många av studierna utförs.

Folsyra (folat) genom mat

Går det då att få i sig tillräckligt med folsyra annat håll än tabletter? Ja, det är möjligt. Det kräver dock extra försiktighet hos den kvinna som är gravid.

Om man i detta läge väljer att avstå tabletter som innehåller folsyra är det mycket viktigt att se till att man får i sig tillräckligt med folsyra på naturlig väg både innan graviditeten och även under hela graviditeten.

För att få i dig tillräckligt med mat som innehåller folsyra (folat) bör du äta rikligt med:

  • Baljväxter, till exempel bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter och linser
  • Bladgrönsaker (gröna), till exempel spenat, ruccola, machésallat
  • Broccoli, brysselkål och blomkål
  • Jordgubbar, hallon och björnbär
  • Fullkornsprodukter, till exempel bröd och fullkornspasta
  • Leverpastej (gravida bör undvika att äta lever under graviditeten men i pastejform går bra).

Den som naturligt äter mycket av ovanstående livsmedel, till exempel vegetarianer har stor chans att fylla dagsbehovet av folsyra på naturlig väg eftersom de vanligtvis får i sig mer baljväxter.

Dock ska det vara en bra idé, för den som är gravid, och vill ta det säkra före det osäkra när det kommer till tillskott av folsyra under graviditeten.

Andra rekommenderade kosttillskott 

En mångsidig kost är mycket viktigt för vårt välmående. Om du vet med dig att du får i dig en mindre mäng frukt och grönt, fiber eller annan typ av livsmedel än vad som rekommenderas kan det vara en bra idé att ta ett kosttillskott.

Ett multivitamintillskott innehåller vanligtvis en lagom dos vitaminer och mineraler och innefattar de vanligaste typerna av vitaminer till exempel folsyra, d-vitamin, b-vitamin, och c-vitamin. (Här kan du läsa mer om d-vitamin och c-vitamin).

När det kommer till gravida kvinnor är det förutom folsyra också viktigt att hålla koll på järn. Många kvinnor kräver mera järn under en graviditet. Här hittar du mer information om järn.

Så om du vet med dig att du troligtvis behöver tillskott av folsyra likväl som av andra vitaminer och mineraler rekommenderar vi att du kollar in några av de kosttillskott som innehåller bådadera i vår bäst-i-test-lista här ovan.

Sammanfattning: Folsyra

Folsyra benämns också som b-vitamin (vitamin-b6) och spelar en viktig roll för många funktioner i kroppen under en graviditet.

Det är lätt att få i sig folsyra genom kost om man äter mångsidigt, men för att säkerställa att man får i sig en tillräcklig mängd kan det vara en bra idé att använda sig av ett kosttillskott med folsyra under graviditeten såväl som amningen.

Folsyra är ett mycket viktigt ämne för fertila kvinnor men har även andra fina och bra egenskaper (som för huden till exempel). Om du känner att du behöver ett tillskott i form av tabletter så får du gärna kolla in vår bäst i test lista.

Vi har även skapat liknande listor för andra nyttiga tillskott och mineraler. Rådfråga alltid med din läkare eller barnmorska, detta ska inte på något sätt ersätta deras råd.